Halsen bråkar fortfarande och det underlättar såklart inte att jag tävlade i lördags. Det bryter liksom inte ut någon förkylning men det onda i halsen vill inte släppa. Alltså ingen träning idag eller imorgon. Förhoppningsvis släpper det till på onsdag när jag håller i ett spinningpass. Då är det lågintensiv spinning som gäller.

Många tror att det bara är nybörjare som ska träna lågintensivt eller att det alltid är det bästa om man vill förbränna som mest fett. Så är inte fallet. Lågintensivt, d.v.s. upp till ca 75 % av maxpuls behöver alla träna. Den träningen är det som skapar uthålligheten i din kondition. Det är det som gör att du klarar av att hålla på länge. Vad gäller fettförbränningen behövs lågintensiv träning för att lära kroppen att förbränna mer fett istället för bara de lättillgängliga kolhydraterna. Du höjer intensiteten något från till exempel promenader vilket gör att kroppen måste hitta mer energi men du tränar inte så hårt att du tvingar kroppen att bara ta det som är mest tillgängligt – kolhydraterna. Alltså kan den bränna mer fett. Sen finns det andra fettförbränningsfördelar med högintensiv träning men det tar vi en annan gång. Balans mellan olika typer av träning är nyckeln till allt!

Vad tränar du idag?

Annonser