Idag hade vi kick-off på gymmet jag instruerar på och fick börja med en HLR-utbildning. Det är egentligen helt sjukt att jag inte gått någon sådan utbildning trots att jag jobbat som instruktör i snart 10 år… Jag är dessutom gift med en HLR-instruktör. Ja, ja nu har jag i alla fall gått en sådan kurs och det är något alla borde göra. Otroligt viktigt att kunna. Hjärtstopp är betydligt vanligare än man tror och då ska man veta att endast 2/3 av de hjärtstopp som sker sker inte på sjukhuset. Tänk att då kunna rädda någon som annars skulle ha dött! Det vanligaste är nog tyvärr att man är så rädd för att göra fel. Tänk om jag förvärrar saken?! Vi fick lära oss att det värsta är om man inte gör något. Då har man inte ens försökt och då dör personen helt säkert till skillnad från om du i alla fall försöker göra hjärtkompressioner och få igång andningen.

Man ska trycka hårdare än man tror och hålla på betydligt längre än man ser på TV-serier…

Kick-offen skulle avslutas med ett Crossfit-pass men i vanlig ordning när jag ska testa nåt kul pass är jag sjuk. Kan du fatta att jag är förkyld – igen!! Mer om att hålla sig frisk lite senare…

Om du är HLR-utbildad – kolla in smslivräddare.se. Bra sätt att använda ny teknik på, eller hur!

