Jag har märkt att det är ganska många som tränar som känner att de borde få ut mer av träningen. Man harvar på, har en ok kondition, ok styrka men tycker att man lägger ned mer tid än man får ut i resultat.

Problemet ligger ofta i att när man gör som man alltid gjort får man också de resultat man alltid fått. Det gäller inom livets alla områden för den delen. För att det ska hända mer när man tränar måste man våga skaka om lite. Överraska kroppen! Jag pratar ofta med kunder (och alla som vill lyssna…) om att man måste komma ihåg syftet med det träningspass man ska köra. Inom löpningen är det vanligt att man kör sin gamla runda i sitt vanliga tempo. Det tar inte så lång tid för kroppen att förstå det och därför får man egentligen ut mindre och mindre av passet då kroppen blir bättre och bättre på att hantera rundan.

Det kan låta tråkigt men en plan är bra att ha. Vad vill jag ha ut av träningen och hur ska jag då träna för att komma dit?

Om vi pratar om löpningen kan man enkelt variera mellan tre olika typer av pass; distanspass (75% av maxpuls), intervallpass och långpass (lugnt joggtempo men under längre tid). Vilken typ av intervaller man ska köra beror såklart på vad för typ av löpning man vill satsa på. Nyckeln är ansträngningsgraden – INTE min/km.

När det kommer till styrketräningen tycker jag att det finns framförallt två saker att tänka på:

  1. Variera övningarna. Precis som när man kör samma gamla runda när man springer lär sig kroppen om du kör samma gamla styrketräningsprogram om och om igen. Den utmanas mindre och mindre. Man måste inte byta program varje gång men i alla fall var 6e vecka om du t.ex. tränar 2 ggr/v.
  2. Våga pressa dig! Ta i för Guds skull! Det är ok att låta inne på gymmet. Om någon glor på dig kanske du inspirerar dem. Styrketräning handlar om att utmatta musklerna. Det är då du får dem att bli starkare till nästa gång. Om du kör set om 8 reps ska det vara så tungt att du inte orkar lyfta 9 ggr.

Sen måste man också vila ibland annars bryter man bara ned kroppen. När du vilar har kroppen möjlighet att växa sig starkare inför nästa träningspass. Glömmer du att vila är risken större att du blir sjuk då den bara bryts ned.

Igår vilade jag och det behövdes. Mitt träningsschema består just nu av 6 pass/vecka; 3 löppass, 1 spinningpass och 2 styrkepass varav ett är mitt livsviktiga corepass. Det gör att måndagens vila är oerhört viktig. Idag känner jag mig redo att hoppa upp på spinningcykeln igen. Kul ska det bli!

