”Nej, jag styrketränar inte. Jag vill ju bli en bra löpare/cyklist/golfare m.m. så när jag tränar blir det löpning/cykel/golf!”

”Fel! Fel! Fel!” som Brasse skulle ha sagt. Styrketräning är bra för alla, oavsett idrott. Visst kan det vara svårt att få in ännu fler träningspass per vecka men det kan det väl vara värt om det innebär att man t.ex. lättare kan stå emot skador? Jag är ju, som bekant, ganska kär i löpningen. Även om jag inte är i närheten av eliten finns det ingen anledning för mig att inte göra vad jag kan för att dels bli en bättre löpare och dels ta hand om min kropp på allra bästa sätt. Styrketräningen hjälper kroppen att förstå att den ska arbeta som ett system och inte som kroppsdelar oberoende av varandra. Det kommer göra att t.ex. ditt löpsteg blir bättre då kroppen jobbar ihop.

När jag hjälper en idrottare med styrketräningen börjar jag med att analysera vad det är för specifik styrka hon/han behöver; uthållig styrka/snabbstyrka m.m. Om personen inte styrketränat regelbundet börjar vi med ett program upplagt för att hitta muskel/nervkontakt innan vi kan gå vidare med periodiseringen, det vill säga att träna rätt styrka vid rätt tidpunkt beroende på hur tävlingssäsongen ser ut.

Ultramaken ska till exempel jobba med uthållighetsstyrka vilket gör att hans styrketräningsprogram är utformat för att förbättra hans förmåga att motstå trötthet under en längre tids arbete. Det innebär dock inte att han aldrig jobbar med maxstyrka men det är där periodiseringen kommer in =).

Coreträning är ett helt annat kapitel för sig. Som du vet sjunger jag dess lovord men om det inte är en lifesaver så vet jag inte vad som är det. Den som inte får in det i sin träning har missat något å det allra grövsta.

Hur lägger du upp din styrketräning?

