Tänkte svara på ett par frågor som jag fått från läsare:

Jennie undrar: Får jag fråga hur er frukost burkar se ut ? Vad äter barnen resp. du ?
Behöver tips ! Då jag ofta har svårt att få i mig nu i min hemma situation :/

Jag äter müsli, en ICA-variant med under 20g sockerarter/100g, fil (1,5%), en macka (osötat bröd med Bregott och ost), ett glas juice, och en kopp kaffe. Småbarnen (1-åringen och 2,5-åringen) äter välling och 11-åringen äter samma som jag men gillar inte pålägg och heller inte kaffe ;).

Sen fick jag en rad frågor av Johan som tyvärr verkar ha skrivit i affekt och jag får intrycket av att han kanske inte egentligen vill ha svar på så många frågor utan snarare ställa mig ordentligt mot väggen. Tyvärr Johan känns det inte som att du är ”ärligt intresserad”.

Mina kunskaper om träning, kost och näringslära har jag fått dels från utbildningar jag gått men även från 10 års erfarenhet av arbete med just träning och kost. Jag rekommenderar dig att gå en bra utbildning inom kost- och närlingslära så kan du få alla länkar, hänvisningar du vill ha. Jag känner att det har gett mig otroligt mycket och hjälper dig gärna hitta en bra utbildning.

För att besvara en av dina frågor, Johan; nej jag tror verkligen inte att jag har svar på alla frågor om hur kroppen fungerar. Då hade jag ringt upp alla de stackare som då, tydligen, helt i onödan sitter och forskar inom det ämnet. Och nej, jag får inga pengar från Runners gear men om du börjar träna och tävla på de distanserna jag gör kanske även du väljer att leta efter det minst dåliga, onaturliga alternativet. Alla kan lära av alla men hur trovärdig vore jag om jag dök upp på ditt jobb och började ifrågasätta allas kunskaper och erfarenheter? Inte för att alla ska tycka lika, verkligen inte,  men viss respekt för erfarenhet och utbildning hoppas jag att jag skulle ha.

Precis som med det mesta här i världen finns olika uppfattningar, olika forskning kan ge olika svar och det är upp till den enskilde att avgöra vad som är rätt för henne/honom. Utifrån min erfarenhet och det jag kan genom just erfarenhet och utbildningar har jag gjort detta val. För mig känns det med ovan nämnda bakgrund fel att utesluta kolhydrater när det behövs för hjärnans energiförsörjning och funktion, när det är en alldeles utomordentlig källa till energi för kroppen så länge man väljer rätt och då ketos är för mig inte naturligt, kallas även ett av kroppens back-up. De enda långtgående studierna som finns idag har visat att lågkolhydratkost ökar risken att dö av hjärtsjukdom. Givetvis hoppas jag man fortsätter studera detta då det är studier över lång tid som är riktigt intressanta.

Och Johan, du är välkommen att fortsätta läsa bloggen och kommentera men låt oss använda en ton vi skulle kunna ha om vi satt öga mot öga. Den här fjortis-haha-jag-törs-säga-vad-jag-vill-på-nätet-tonen tycker åtminstone jag är under vår värdighet.

