Jag är en riktig bokmal. Jag får lite panikkänslor om jag inte har en bok att läsa när jag ska sova. Har läst böcker sedan jag lärde mig läsa när jag var 5 år och fyller mina bokhyllor så att kreativa lösningar börjar bli nödvändiga då jag vill ha dem framme. Jag gillar både synen och lukten av böcker och självklart att ge mig in i böckernas värld.

Häromdagen fann jag mig i situationen att jag saknade en bok att läsa inför sänggående. Ultramaken fick bevittna min något kallsvettiga framfart i jakt på en bok som jag inte redan läst. En tidning går inte lika bra och egentligen visste jag att en oläst bok inte finns. Jag visste att jag hade en ljudbok att hämta då jag fått en värdecheck från Storytel. Sagt och gjort. Det fick det bli. Hittade en deckare jag inte läst och la mig för att lyssna. Problem nummer 1: ingen bok att hålla i, känna doften av och möjlighet att raskt gå tillbaks när ( inte om) man somnar då och då. Problem nummer 2: att inte veta när man somnat och därmed vad man missat. En bok blir lite självkorrigerande man märket när man somnar och tappar den på ansiktet…. Igår kväll tror jag att jag sovit med boken i örat i minst en timme… Njaaa, jag är skeptisk till den där nymodigheten…

