Nytt år – nya möjligheter!

Jag är själv inte mycket för nyårslöften. Det känns som att de är mest önskedrömmar för vad man egentligen inte bestämt sig för att förändra men som kanske blir av på nåt magiskt sätt om man kallar dem nyårslöften.

Jag gör istället upp en plan för det nya året. En plan som jag inte behöver en nyårsafton för att starta igång. Det är en ständigt pågående process med mål att sträva mot.

Vad är då skillnaden? Ja, för mig är skillnaden att jag inte väntar på ett startskott (varför börja 1 januari om du redan innan VET vad du behöver förändra?). En annan skillnad är att jag följer en plan utan U-svängar. Den kan självklart revideras men då är det aktiva beslut som jag tar, inte universum som styr. Jag tar på mig det fulla ansvaret för mina mål och sätter inte mål som jag inte tror på. Sen kan ju givetvis nyårslöften läggas upp så men utan någon statistik som backar upp mina gissningar så gissar jag att det oftast inte är riktigt så välkalkylerade löften. Om man har mål/löften/planer för det nya året är mitt tips att formulera specifika, mätbara och realistiska mål för att öka motivationen. Sedan lägger du upp en plan som du tar ansvar för att följa.

Om målet är tillräckligt viktigt för dig kommer du också att nå dit. Om du hamnar farligt nära en U-sväng – ta ett medvetet beslut: Tar detta mig närmare eller längre från målet? Hur viktigt är målet?

Mina mål, som jag skrivit om tidigare är:
-Stockholm Marathon under 4.45
-Milen under 50 minuter
-Sörmland Ultramarathon under 6 timmar

Plus att jag vill klara av 10 chins. Vilka är dina mål?

