Men jag är också lösningen!

Det var när jag insåg det som jag började få verkliga resultat av min träning och kosthållning. Jag kan skylla på en massa olika saker för att få anledningar till att inte träna, inte äta bra, äta den där kakan som jag egentligen hade bestämt mig för att inte äta o.s.v. Jag har säkert nämnt det tidigare men jag tyckte ju, även för flera år sedan att jag åt så himla nyttigt. Jag åt ju bara sötsaker på helgen, det vill säga 3 dagar i veckan… 3 dagar i veckan är nästa halva veckan och således nästan halva året, i runda slängar. Inte konstigt den där sista bilringen aldrig ville ge med sig. Jag hade också en jättebra plan med min träning men såhär i efterhand genomfördes den aldrig fullt ut. Det kom liksom alltid nåt emellan, var det inte det ena så var det det andra.

Vad har jag gjort annorlunda denna gång? Vad gäller träningen har jag idag ett schema för när och framförallt hur jag ska träna. Det handlar inte om att samla kilometer eller svettiga tröjor om jag vill ha resultat. Det handlar om att vara mer specifik med vilka resultat jag vill ha och se till att jag tränar utifrån vilka resultat jag vill ha. Varje pass har ett syfte som leder mig närmare mitt mål. Lajbanspass (sådana som bara är roliga men kanske inte har annat syfte än att vara just lite svettiga och roliga) är bonus men prioriteras också efter de viktiga passen. Tråkigt? Vid första anblicken kanske men det blir riktigt roligt när farten hittar till kroppen,  när jag klarar den där chinsen och när de där magrutorna börjar leta sig fram. När resultaten kommer, helt enkelt. Det är då styrkan att säga nej till sötsaker, sämre mat och att välja soffan framför ett regningt löparspår blir ett enkelt val.

En annan viktig sak med de där bonuspassen är att de inte får ta den viktiga energin från de pass där energin behövs. Man kan inte lägga in bonuspass titt som tätt. Då orkar kroppen inte mitt vanliga schema och konsekvensen blir att jag inte får ut det jag vill ha av träningen då träningseffekten dämpas av för mycket belastning eller att kroppen reagerar med att bli sjuk. Vill jag träna mycket måste jag också vara rustad för att träna mycket. Det går inte att gå från noll till hundra, hur gärna jag än vill. Med mina kunder pratar jag alltid om det medvetna valet. Med det menar jag att när du står inför en ”frestelse” ska du alltid ge dig några sekunder att göra ett val. Vad vill jag, egentligen? Vad får valet för konsekvenser? Vad mår jag bäst av efteråt? Det har gjort mig så otroligt mycket starkare mentalt och gett mig så mycket både fysiskt och psykiskt. Jag är ansvarig, jag är lösningen.

Men jag är absolut inte ”perfekt”. Visst halkar jag dit. Förra veckan åt jag en bulle mitt i veckan (her-re-gud! ;)). Det är dock inte så att jag går och mår dåligt över det men jag inser ju efteråt att det inte är något raketbränsle. Jag vet också att det berodde på att jag ätit alldeles för dåliga mellanmål den dagen och därför var mitt sötsug enormt tillsammans med mens. Det är då man ska koppla på hjärnan och inte bara göra utan tänka och sedan göra. Man lär sig.

