Jag tittade på Biggest Looser igår och har följt det någorlunda under våren. Även om det är ett extremt sätt att träna och vad jag förstått även äta tror och hoppas jag att det inspirerar tittare att ta tag i sina liv, sluta hitta på ursäkter och bli mer hälsosamma. Se bara på de olika deltagarna som kan kasta sina mediciner. Mediciner de tvingats äta för att de helt enkelt inte tagit hand om sig själva. Mediciner som de efter en relativt kort period själva sett till att inte behöva ta längre. För vem vill egentligen äta diabetesmediciner, blodtrycksmediciner bara för att man skaffat sig en inaktiv livsstil och dåliga matvanor?

Vanor är svåra att bryta, tro mig, jag vet. Jag är en vanemänniska men någonstans måste man bestämma sig för vad det är för liv man vill ha. Vill man ta rodret och göra allt man kan för att bli av med ryggproblem och andra krämpor eller vill man fortsätta i gamla spår och äta mediciner och begränsa sitt liv?

Man måste inte börja med flera timmars träning i veckan och att aldrig äta en glass men man måste börja någonstans. Gräv där du står och hitta ditt sätt, bli kapten över ditt eget skepp.

