Har precis avslutat en inspirationsfylld förmiddag. Via jobbet fick jag möjlighet att delta på ett halvdagsseminarium som tack för en bra prestation.

Seminariet bestod av tre föreläsningar. Först ut var Fredrik Skavlan som pratade om kommunikation och hur det inte bara handlar om hur man själv framställer sig utan även hur jag får andra att framstå. Han var både rolig och inspirerande. Därefter pratade retorikexperten Elaine Eksvärd om Härskartekniker och retorik vilket gav mycket praktisk insikt och hon var självklart både rolig och duktig på att föreläsa. Sist men inte minst var det dags för Tony Blair som pratade om en värld i kris som gav möjlighet till utveckling och förändring. En otroligt imponerande man som samtidigt verkar vara jordnära. Jag har ju ingen aning men det var det intrycket jag fick.

På tal om härskartekniker hörde jag en tragikomisk sak från en man på väg till pendeln efteråt. Han refererade till Elaine Eksvärd som ”nån brutta” när han beskrev seminariet för någon i telefon. Stackars dumma, dumma människa… Är det inte sorgligt?

Denna förmiddag var verkligen ett Hjärntillskott (som seminariet hette) för mig!

