Imorgon står jag för en mini-utmaning: Jag ska springa långpass i tävlingsfart. 3 timmar långpass utifrån den fart jag behöver hålla om jag ska nå mitt tidsmål på Stockholm Marathon: 4.45. För mig är det ett tufft mål och morgondagens pass ger mig kvittot som visar om det kan vara möjligt. Lyckligtvis får jag ultramakens stöd vid min sida. Super-syrran med familj tar hand om barnen så att vi får en ”romantisk” date. Ultramaken hade en ide’ om att vi skulle springa halva Lidingö ultra imorgon men det gick tyvärr inte att lösa. Det hade annars varit kul att springa med andra frälsta 😉

När man tränar löpning inför ett specifikt lopp är det bra att veta att ett löppass effekt kommer ca 3 veckor efter passet. Nu är det exempelvis en månad kvar till Stockholm Marathon det innebär att nästa veckas träning är det ”sista” inför just den tävlingen. Det är med andra ord helt onödigt att ”samla mil” veckan innan tävlingen. Effekten av träningen ett par veckor innan maran kommer alltså först efteråt. Då handlar det mer om att hålla kroppen fräsch med kortare pass och jobba mentalt med att fylla sig med positiva tankar. Berätta hur bra man är och vilken härlig tävling man har framför sig. Och du, varför inte börja redan nu! Shit, vad bra jag är och vad jag har kämpat inför årets mara. Vilken folkfest vi har framför oss Helena och Marie!

Idag avslutade jag veckan med att möta upp familjen på Sollentuna centrum för en smoothie på Naked juice bar. Både godare och nyttigare än en glass!

20120427-192821.jpg

