Jag fick en fråga på bloggen för nån vecka sedan (sorry för mitt långsamma svar…) från Åsa angående träningsupplägg. Frågan gällde hur mitt träningsupplägg ser ut i gymmet när jag tränar hela kroppen samt hur jag lägger upp ett corepass.

Jag styrketränar minst 2 gånger i veckan då löpningen är min högsta prioritet. Jag brukar hinna med 6 pass/vecka varav 3 löppass 1 spinningpass och som sagt 2 styrkepass. Numera har jag ju inget schemalagt corepass utan hoppar in när jag behövs. Däremot ser jag alltid till att ha anspänningen i coremuskulaturen vad jag än tränar. Dvs sug in magen (utan att förhindra god andning) och knipa i bäckenet (samma känsla som att knipa av kisstrålen). Dessutom lägger jag ofta in övningar med balansmoment för att ”tvinga” coremuskulaturen att agera som det ankare det ska vara. Det kan handla om att blanda in en Bosuboll eller balansplatta.

När det gäller styrketräning har jag en förkärlek för ”stora” övningar, det vill säga övningar som involverar så stor del av kroppen som möjligt. Exempel på detta är traditionella marklyft och olympiska lyft. Älskar dem! Jag ser det som att kroppen då får arbeta på bästa sätt; som det system det är. Allt hör ihop och ska kunna arbeta ihop.

Jag lägger upp oftast upp träningen i triset eller liknande, det vill säga gör tre övningar efter varandra utan vila emellan. Mina pass är korta men intensiva. Det ställer givetvis krav på mig; att samtidigt kunna behålla god teknik. Det får inte bli så att tröttheten ger slarv. En annan favorit är att blanda in en pulshöjare i triset som burpees, step up på gymbänk eller box jumps. Dessa ökar också förbränningen och förbättrar spänsten.

Jag kombinerar sällan ett konditionspass med ett styrkepass. Det beror på att om jag börjar med det ena och sedan direkt går över till det andra är kroppen trött och tekniken samt effekten kan bli lidande. Om jag, som igår, avslutar ett krävande löppass med styrkeövningar skulle jag inte ställa mig med tunga vikter och teknikkrävande övningar. Alltså blir det övningar med kroppen som belastning. Jag skulle heller aldrig köra ett tufft styrkepass innan t.ex. intervaller. Det skulle minska effekten av löppasset som är ett priopass.

20120827-163310.jpg
Oj, vilket maffigt inlägg det blev! Jag tror vi tar upplägget av ett corepass en annan gång 🙂

Om du undrar nåt hoppas jag att du frågar. Antingen i kommentarsfältet eller på mailen.

