Ok, jag kanske är förkyld ganska ofta men nåt måste jag ju göra rätt sedan tidigare. Mina förkylningar är inte alls lika långvariga nuförtiden som de var förut.

En sak som hjälper mot nästäppan i alla fall är jag helt säker på: Ta så lite nässpray det bara går! Förut, när jag var helt täppt, tog jag morgon, mitt på dagen och på kvällen. Då kunde nästäppan hålla i sig i ett par veckor. Numera tar jag kanske en gång om dagen, när jag går och lägger mig och då är jag täppt i ett par dagar.

Det var en läkare som sa åt mig att dumpa nässprayen då det också kan öka risken för bihåleinflammation. På förpackningen ordineras man 1-2 sprut upp till 3 ggr per dag. Don’t do that.

En annan sak jag gör, eller snarare inte gör, är att jag vilar mer. Trots att jag planerat in projekt, och jag gör nästa alltid vad jag bestämt mig för, kan jag numera boka om dem. Vilar gör man ju aldrig med småbarn men jag kanske inte är precis lika aktiv.

En tredje sak är att jag vågar känna efter innan jag börjar träna igen. Inga chansningar längre. Det är bara korkat.

20120917-075829.jpg

