Jag har ju precis avslutat en utbildning i Motiverande samtal (MI, som står för Motivational Interviewing). En av alla viktiga saker som jag tar med mig är att be om lov innan jag delar med mig av kloka (?) råd.

Vad menar jag då med det? Jo, ganska ofta när man pratar med vänner, familj och bekanta kommer man ju in på olika problem som nån har. Det kan handla om träning, kost eller nåt helt annat. Jag, som så många andra, har en tendens att fokusera på lösningen; Hur ska jag hjälpa personen framför mig att lösa problemet? Det är verkligen inte alltid som någon berättar om ett problem för att hon/han vill ha en lösning serverad.

Ibland vill personen bara prata och bli lyssnad på.

Jag ska bli bättre på att faktiskt fråga, om jag känner att det kan vara aktuellt, om personen vill ha mitt råd innan jag eventuellt delar med av vad jag tänker. Det kan vara ganska tröttsamt att bli serverad ”den bästa lösningen” när man bara vill lätta sitt hjärta. Och vill man ha ett råd kanske personen ber om det eller så kan jag faktiskt fråga om det är ok att jag ger ett. Lyhördhet och varsamhet.

Här på bloggen kommer det ju tips å trix men här väljer du om du vill läsa eller inte. Min åsikt är just min och passar inte alla vilket jag heller aldrig menat. Var och en är sin lyckas smed och vi är inte kloner av varandra.

20121028-172825.jpg

