Nu vet jag att många börjar fundera på att, liksom klockan, ställa in löparskorna för att låta dem gå i ide över vintern alternativt förpassa sig till löpbandet.

Gör inte det.

Höstlöpningen är den bästa löpningen, jag lovar.

Själv hade jag ett drömpass imorse när jag började dagen med ett kort, frostbitet distanspass. Jag tror jag sprang och log. Fantastiskt.

20121028-133001.jpg

20121028-133024.jpg
Det var dessutom underbart att vara igång med löpningen igen.

Lite tips för löpning i kyligare väder då:
Långa tights finns i olika tjocklekar och Newline har dessutom ett par som heter Protect som skyddar bra mot vind och väta. Blir det riktigt kallt slänger man på underställskalsonger under tightsen.
Långärmad underställströja. Merinoull är lite varmare.
Mellanlager i form av antingen t-shirt i funktionsmaterial eller långärmat mellanlager beroende på hur kallt det är.
En bra jacka. Finns också i flera olika tjocklekar. För de riktigt kalla vinterdagarna har Newline en riktigt tjock som andas. Det finns säkert hos andra märken också men jag har inte behövt leta.
Handskar. Finns också i olika tjocklekar. Själv har jag precis beställt ett par där man kan fälla över så det går från fingervante till tumvante.
Huvudbonad. Mössa eller buff eller båda i en kombination.
Underbyxor med windblock. Ta inte på dig de minsta stringtrosorna när det blåser snålblåst. Been there, done that. Inget jag rekommenderar.

Sen är vi ju alla olika och föredrar olika saker. Jag är väldigt frusen och klär på mig tidigt. Men som sagt, mycket finns i olika tjocklekar och det är bara att testa sig fram. Det är så värt det!

Fyll gärna på i kommentarsfältet med egna tips!

