Jepp, idag har jag joggat. Kändes knappt som om jag rörde mig framåt… Jogga är inte min grej. Jag vill sträcka ut i ett löpsteg, känna vinden i håret och allt det där… Men idag har jag joggat. Inget fel med jogging men jag har passerat det. Nåväl, vadan detta? Jo, det är dags för en ny taktik när det gäller min löpning. Anledningen till detta är att jag får inte de resultat jag och min löparcoach tycker att jag borde få. Jag borde vara snabbare men det går extremt långsamt framåt. Jag kan däremot föra ett samtal när jag har 170 i puls vilket är lite konstigt. Jag är lite feljusterad på nåt sätt. Och resultaten uteblir. Nytt grepp gäller. Jag gör som bl.a. Lance Armstrong och Mark Allen. Jag testar Maffetone.

Med hjälp av formeln 180-ålder får du din övre pulsgräns. Därefter drar du av 10 från det övre värdet vilket då ger dig din nedre pulsgräns. Sen ska pulsspannet justeras uppåt eller nedåt beroende på ens träningshistorik. I mitt fall: 180-34=146. Mitt pulsspann hamnar då mellan 136-146. Sen lägger jag på 4 slag då jag har en hyfsat gedigen träningshistorik (konditionsträning). Man lägger på 5 slag om man under 10 år tränat hårt. Jag ska alltså ligga mellan 140-150 i puls.

Varför gör man detta? Mycket förenklat är tanken att man är så effektiv som möjligt i det pulsspannet då det ska leda till maximal output med minimal insats. Formeln är såklart bara ett startvärde som man ska vara redo att justera utifrån upplevd ansträngning. Grundregeln är den maximala fart du kan hålla ”utan ansträngning”, det är där du ska ligga under alla träningspass under den tid du kör en period med sådan träning. Den perioden kan vara 3-5 månader.

20121104-171354.jpg
Varför testar jag detta? Kanske finns svaret i mitt fall i att se över hur effektivt jag springer, hitta en lägre pulsbas att utgå ifrån. Det passar in just nu i min träning då vi är långt från Stockholm Marathon. Och kanske fungerar det.

Just idag valde dock pulsbandet att trilskas. Trots jogg var jag uppe i 160-170 i puls den första halvan enligt pulsklockan… Eller hur! Näe, det var inte riktigt den känslan i kroppen. Det blev ett väldigt osmidigt pass pga detta men förhoppningsvis var det en engångs-bugg.

20121104-180614.jpg
En av mina nya, snygga jackor!

