Jag läste i dagens Metro att man undersökt hur vanligt det är att läkare i Sverige skriver ut friskvård på recept. Det kan till exempel innebära att du får ett recept på en fysisk aktivitet som är anpassad till dina egna förutsättningar och önskemål. Aktiviteten blir en del av din behandling på din vårdcentral. Det kan också innebära att man kan köpa billigare medlemskort som till exempel på Stockholm stads anläggningar.

Tyvärr visade det sig att det under 2010 i tex Gävleborgs län skrevs ut till endast 15/1000 patienter och i Norrbotten endast 2 (!) av 1000 patienter.

Jag jobbar inte bara i träningsbranschen. Den större delen av min arbetande tid spenderar jag på rehabilitering av personer som är sjukskrivna. Det är inte bara 2 eller 15/1000 patienter som behöver hjälp med att motionera…

Vad kan då denna låga siffra bero på? Jag tror att det dels handlar om okunskap hos vården. Bara för att man är utbildad läkare innebär det verkligen inte att man vet vikten av och fördelarna med träning. Läkarna är bra på att remittera till sjukgymnastik men har ofta dålig koll dels på att det finns olika typer av sjukgymnastik och att det inte är alltid det som behövs. Tänk om man kunde skapa ett samarbete mellan vården och duktiga personliga tränare. Vilken grej! Vilken fantastisk vinst för samhället!

Bara ”lilla jag” har stött på många personer vars skador dömts ut som kroniska där jag med rätt typ av övningar hjälpt dem att bli skadefria. Jag kommer speciellt ihåg en man som besvärats med problem med hälsenan i nästan 2 år. Jag gav honom en övning att göra varje dag. Efter 2 veckor var han mycket bättre och efter 1 månad var han symtomfri!

20130107-160713.jpg

