You are currently browsing the monthly archive for april 2012.

Började dagen med styrketräning på gymmet efter en god frukost.

20120429-214121.jpg
Idag såg programmet ut såhär:
-Chins och dips (som vanligt)
-Kettlebellsving och studs med medicinboll (kasta ned den från raka armar ovan huvud ned i golvet, fånga och upprepa)
-3 knee tuck (underbar magövning!) och magövning med medicinboll
-Mountain climbers i TRX:en
=mör och glad Jessica! Man måste ju älska träning, eller hur! Tog det lugnt med benen efter gårdagens 3-milare.

Resten av dagen har gått i familjens tecken:

20120429-214756.jpg

Nu är äntligen ny soffa beställd. Finally!

Har precis avslutat ett långpass på 3 timmar med ultramaken. Varför inte be om barnvakt för att träna ihop när man kan göra det för att gå ut och äta middag ihop?

20120428-143532.jpg
Här sitter vi på syrrans altan och njuter av solen. Ungarna har haft det toppen och Lilleman har fått dubbelkolla att det inte är läge att öppna poolen ännu 😉

Kvittot då? Totally doable! Marschfarten fungerade och bör ta mig till mitt tidsmål. Yey!!

Idag sprang jag i kortärmat och hade solglasögonpremiär! Mina X-Kross sitter så otroligt bra. Tänk att de kan passa både mitt lilla huvud där glajjer alltid är för stora och Ultramakens huvud. Idag skulle jag inte klara mig utan dem. Ett tips om du är ute efter bra solglasögon att träna i.

Insåg precis att jag vill ha en coca cola-langare på maran som ger mig en cola vid 30 km. Nån som känner sig manad och därmed kommer få se lyckotårar och avgudas av mig resten av sitt liv?

Imorgon står jag för en mini-utmaning: Jag ska springa långpass i tävlingsfart. 3 timmar långpass utifrån den fart jag behöver hålla om jag ska nå mitt tidsmål på Stockholm Marathon: 4.45. För mig är det ett tufft mål och morgondagens pass ger mig kvittot som visar om det kan vara möjligt. Lyckligtvis får jag ultramakens stöd vid min sida. Super-syrran med familj tar hand om barnen så att vi får en ”romantisk” date. Ultramaken hade en ide’ om att vi skulle springa halva Lidingö ultra imorgon men det gick tyvärr inte att lösa. Det hade annars varit kul att springa med andra frälsta 😉

När man tränar löpning inför ett specifikt lopp är det bra att veta att ett löppass effekt kommer ca 3 veckor efter passet. Nu är det exempelvis en månad kvar till Stockholm Marathon det innebär att nästa veckas träning är det ”sista” inför just den tävlingen. Det är med andra ord helt onödigt att ”samla mil” veckan innan tävlingen. Effekten av träningen ett par veckor innan maran kommer alltså först efteråt. Då handlar det mer om att hålla kroppen fräsch med kortare pass och jobba mentalt med att fylla sig med positiva tankar. Berätta hur bra man är och vilken härlig tävling man har framför sig. Och du, varför inte börja redan nu! Shit, vad bra jag är och vad jag har kämpat inför årets mara. Vilken folkfest vi har framför oss Helena och Marie!

Idag avslutade jag veckan med att möta upp familjen på Sollentuna centrum för en smoothie på Naked juice bar. Både godare och nyttigare än en glass!

20120427-192821.jpg

Igår gav jag mig en dyr present:

20120427-065438.jpg
Bilden är inte så bra men Storeman orkade inte med mina instruktioner så… De är ett par G-Star och skönare än du kan ana. Bättre än mysbyxor men dessa kan man ha utanför hemmet. Love, love, love!

Visst är det väl så?

Min morgon började med 6×1000 meter på jobbets gamla löpband med 3 minuters ståvila emellan. Det kändes tungt idag men efter att ha oj:at mig en kort sekund taggar jag alltid till och tänket att det är nu träningen är som bäst. Svettig som få var jag när passet var klart.

Efteråt fikade jag en grov ostmacka och ett ägg tillsammans med mina härliga kollegor och satt och lyssnade på en konversation mellan två andra. De pratade om Blodomloppet och den ena sa att hon sprang förra året men i år skulle hon gå. Hon beskrev hur hela stämningen fått henne att köra hårdare och kämpa riktigt hårt och vid målgång hade hon varit alldeles darrig och mycket trött. Jag kom på mig själv med att sitta och le och sa ”Ja, visst är det underbart!” med eftertryck. Det visade sig att hon inte gillade den känslan. Tänk så olika det kan vara. Det är den där utmattade känslan vid upploppet när man knappt kan andas och målgången med nära-döden upplevelse med kräks i munnen som ger mig det där lilla extra. Efter långa tävlingar blir den där känslan ännu bättre. Det blir en sådan urladdning att jag ibland till och med brister ut i gråt.

På tal om något helt annat är jag nu med och tävlar om att få köra en Mitsubishi Outlander gratis i 2 månader i sommar. Det skulle passa familjen alldeles ypperligt att testa en större bil när vi åker upp till mamma och pappa i sommar. Jag vet inte hur vi får plats med allt i vår nuvarande bil. Funderar allvarligt på att hitta en större, kanske just en Mitsubishi…? I fredags fick jag veta att det t.o.m. finns en Mitsubishiblogg.

 

20120426-063820.jpg
Träningspasset med en PT-kund igår skedde på ett fält i solen. Kan det bli bättre? Lite svett, jord och darriga ben senare var vi färdiga. Tankat sol hade vi ju också hunnit göra.

Det behövdes efter en intensiv avslutning på kontoret. Såpass intensiv att jag aldrig hann köra mina tusingar på löpbandet. Diskuterade med löparcoachen och kom fram till att tusingarna får göras nu på morgonen istället, långpasset flyttas till lördag tack vare bästa storasystern som tar hand om barnen när jag och Ultramaken springer 3 timmar.

Nu väntar som sagt en date med ett rackigt löpband.

Du har väl inte glömt att rösta in mig och Storeman på Bloggbussen? Det enda du behöver göra är att trycka på den gröna knappen som finns i vänsterkolumnen eller i ett tidigare inlägg. Och du: det går att rösta flera gånger från olika IP-adresser. En gång från datorn, en gång från smartphonen, en gång från andra datorn, från makens telefon… Du fattar 🙂

Och du: Tack!

Upptäckte precis att jag missat ett löppass igår. Jag skulle tydligen ha kört 50 minuter stege men måndagar är alltid (ja, tydligen inte igår då…) träningsfri dag. Jag tänkte inte ens på att kolla schemat förrän idag. Måste snacka med löparcoachen om hur jag fixar detta… Imorgon klämmer jag in tusenmetersintervaller i alla fall. Plus PT-kund. Plus ett event på Joy. Efter jobbet. Tur att dygnets timmar är oändliga.

Ikväll blir det ljuvliga intervaller av olika slag på spinningcykeln. Alldeles, alldeles underbart!

Rösta på min blogg i Bloggbussen 2012!

Visst är det väl ändå jag och Storeman som ska få åka med Twingly och Stena Line till Danmark för en mamma/son-resa! Jag hoppas du klickar på knappen och röstar på mig och Storeman :). Vi är värda en lekresa ihop!

Jag har den senaste tiden insett att jag stinker. Jag som person luktar nog inte så illa (hoppas jag!) men mina underställ (framförallt tröjorna) är väldigt väl använda och trots att de bara används en gång innan de tvättas sitter ju lukten kvar. Ju äldre de blir desto hårdare sitter lukten. Mina är som sagt gamla. Har hört att merinoull är ett material som inte har samma stink-faktor som andra. Har dock aldrig testat detta.

Sist jag var i Tyskland hittade jag ett speciellt flytande tvättmedel speciellt framtagen för funktionsmaterial. Det var jättebra att tvätta träningskläder i. Fanns flera olika märken. I Sverige har vi nåt för Gore tex tvätt men inte för alla träningskläder. Tyvärr har jag väldigt sällan vägarna förbi Tyskland.

Ja, dags att köpa nytt med andra ord.

20120423-165408.jpg

Kan nog vara jag idag. Min fine Storeman genomförde gradering i judo idag och var en riktig krigare! Tyvärr kunde inte jag vara med då vi inte ville att båda småkidsen skulle befinna sig i lokalen. Storeman skulle få sin stund i fullt fokus. Jag fick dock berättat för mig och Ultramaken tog lite bilder:

Storeman överst i mitten

Min bebis in action!

Minst sagt stolt!

Jag spenderade morgonen på gymmet. Jag nöter mina chins och utöver dem kör jag helst övningar som involverar så mycket av

kroppen som möjligt. Idag blev det mycket funktionellt. Jag avslutade passet med mountain climbers i TRX:en. Sicken magdödare!

Bilder från igår:

 

Minns du vädret i Stockholm förra helgen?

Heja mamma!

Bloggen om hur jag ser till att leva mitt liv som jag vill ha det!

Vem är jag?

Jag är 34 år, gift och har 3 barn. Jag bloggar om mitt liv och då det i stort sett består av familjeliv och min träning är det vad bloggen handlar om.

Jag är lic. Personlig Tränare, spinning- och coreinstruktör och älskar löpning. Bland det roligaste jag vet är att hjälpa människor att antingen komma igång med träning och ett hälsosammare liv eller att hjälpa dem bli ännu bättre. Om du undrar något är det bara att fråga; antingen i kommentarsfältet eller genom ett mail till jessica@jatraning.se.

Hoppas du gillar bloggen! Om du gillar den, varför inte prenumerara via bloglovin.com, då kanske fler hittar hit!

Följ mig på instagram

@hejamamma

Kommande utmaningar:

Mitt 4:e Stockholm Marathon1 juni, 2013
Då kör vi!
Stockholm Ultra Marathon4 augusti, 2013
Bislett 24-timmars ultramarathon1 december, 2013
Den stora dagen är här.

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 6 andra följare

bloglovin
Blogg Topplista
Hälsa bloggar
Bloggar av mammor och gravida