You are currently browsing the monthly archive for oktober 2012.

Idag fick jag med mig ett litet gäng kollegor ut i solen för en date med herr Tabata. Vi gav honom en varm kram när vi körde 5 olika övningar à la Tabata:

-Upphopp
-Armhävning med sträckning
-Sidokick
-Grasshopper (magövning)
-Utfall bakåt med frontkick

”Fan också, Jessica – men på ett bra sätt!” var en av kommentarerna jag fick :). Samma härliga kvinna sa ”Det är alltså så här det ska kännas när jag tränat, jag måste börja ta i mer!” Ja, vi måste våga ta i när vi tränar. Utmana oss själva! Vi blir inte bodybuilders för det vilket jag vet att många, speciellt tjejer, oroar sig för.

20121031-171624.jpg
Vår lokal idag
Jag hade trevligt träningssällskap som du förstår och även jag kommer ha träningsvärk imorgon. I like it!

Annonser

Igår kom ett riktigt trevligt paket från Newline.

20121031-064456.jpg
Nu känns det som jag är redo för vinterns träningsutmaningar. Denna gång ska jag testa Newlines Protect jacka och tights som ger ett extra bra skydd mot vind och väta utan att ligga som ett lock på kroppen. Det känns som en bra grej i och med att jag inte låter mig hoppa över träningen för vädrets skull. Varför inte vara bra rustad då så blir det lite skönare träning.

Igår testade jag mitt nya pulsspinningpass som jag kallar Trappan. Ett pass där vi blockvis ökar pulsen. Satt som en smäck på helt otroliga deltagare. Superkul!

Idag har jag nöjet att köra ett styrkepass med mina kollegor. De ska få en date med herr Tabata 🙂

När barnen har lagt sig är det dags för mig att dra till gymmet. I kväll instruerar jag i pulsspinning precis som jag brukar på tisdagskvällar.

20121030-185940.jpg
Det kan vara lite segt att tagga till efter att ha ätit middag, gosat med barnen men samtidigt hinner jag få en eftermiddag/kväll med barnen innan det är dags för min träning. Och det där sega, det försvinner efter ett par tramptag. Vinner över trött-signalerna gör vi varje gång, eller hur! Belöningen i form av en stark och smidig kropp är viktigare än en timme till framför TVn.

Ja, det blev ju inte så många pass eftersom jag väntade, bidade min tid för att vara frisk och fräsch nog att börja jobba med kroppen igen.

2 pass blev det: Styrketräning i lördags och ett kort distanspass igår. Det känns i kroppen. En go träningsvärk gör sig påmind när jag rör mig. Idag vilar jag och imorgon blir det äntligen spinning igen! En lugn vecka får det bli för att gasa på nästa vecka igen. Jag blir glad bara jag tänker på det.

Skillnaden blir nu dels att stressen minskat och ska stanna där nere. En annan sak är bättre kost och då handlar det framförallt om mer mat i form av mellis.

Jag har ju precis avslutat en utbildning i Motiverande samtal (MI, som står för Motivational Interviewing). En av alla viktiga saker som jag tar med mig är att be om lov innan jag delar med mig av kloka (?) råd.

Vad menar jag då med det? Jo, ganska ofta när man pratar med vänner, familj och bekanta kommer man ju in på olika problem som nån har. Det kan handla om träning, kost eller nåt helt annat. Jag, som så många andra, har en tendens att fokusera på lösningen; Hur ska jag hjälpa personen framför mig att lösa problemet? Det är verkligen inte alltid som någon berättar om ett problem för att hon/han vill ha en lösning serverad.

Ibland vill personen bara prata och bli lyssnad på.

Jag ska bli bättre på att faktiskt fråga, om jag känner att det kan vara aktuellt, om personen vill ha mitt råd innan jag eventuellt delar med av vad jag tänker. Det kan vara ganska tröttsamt att bli serverad ”den bästa lösningen” när man bara vill lätta sitt hjärta. Och vill man ha ett råd kanske personen ber om det eller så kan jag faktiskt fråga om det är ok att jag ger ett. Lyhördhet och varsamhet.

Här på bloggen kommer det ju tips å trix men här väljer du om du vill läsa eller inte. Min åsikt är just min och passar inte alla vilket jag heller aldrig menat. Var och en är sin lyckas smed och vi är inte kloner av varandra.

20121028-172825.jpg

Nu vet jag att många börjar fundera på att, liksom klockan, ställa in löparskorna för att låta dem gå i ide över vintern alternativt förpassa sig till löpbandet.

Gör inte det.

Höstlöpningen är den bästa löpningen, jag lovar.

Själv hade jag ett drömpass imorse när jag började dagen med ett kort, frostbitet distanspass. Jag tror jag sprang och log. Fantastiskt.

20121028-133001.jpg

20121028-133024.jpg
Det var dessutom underbart att vara igång med löpningen igen.

Lite tips för löpning i kyligare väder då:
Långa tights finns i olika tjocklekar och Newline har dessutom ett par som heter Protect som skyddar bra mot vind och väta. Blir det riktigt kallt slänger man på underställskalsonger under tightsen.
Långärmad underställströja. Merinoull är lite varmare.
Mellanlager i form av antingen t-shirt i funktionsmaterial eller långärmat mellanlager beroende på hur kallt det är.
En bra jacka. Finns också i flera olika tjocklekar. För de riktigt kalla vinterdagarna har Newline en riktigt tjock som andas. Det finns säkert hos andra märken också men jag har inte behövt leta.
Handskar. Finns också i olika tjocklekar. Själv har jag precis beställt ett par där man kan fälla över så det går från fingervante till tumvante.
Huvudbonad. Mössa eller buff eller båda i en kombination.
Underbyxor med windblock. Ta inte på dig de minsta stringtrosorna när det blåser snålblåst. Been there, done that. Inget jag rekommenderar.

Sen är vi ju alla olika och föredrar olika saker. Jag är väldigt frusen och klär på mig tidigt. Men som sagt, mycket finns i olika tjocklekar och det är bara att testa sig fram. Det är så värt det!

Fyll gärna på i kommentarsfältet med egna tips!

Åh, så jag saknat gymmet! Idag var jag tillbaka och vårt förhållande var starkare än någonsin. Abscence makes the heart grow stronger. Jag hade bestämt mig för ett lite lugnare pass. Som en fin början. Dessutom har min axel alternativt bicepsfäste bråkat.

Jag bestämde mig för ett superset och tre triset:
-Bänkpress
-Armhävning på bosu-boll

-Wallballs
-Box jumps
-Sidostep över bosu-boll

-Magövning med käpp
-Medicinboll sidleds i båten
-Grasshopper

-Rodd i TRX
-axelövning med kabel x2

20121027-194453.jpg
Det var en ganska nöjd tös efteråt!

20121027-194600.jpg
Det stavas lycka. Man måste använda kroppen. Det bara är så.

Kommande vecka tar jag det försiktigt med bara 4 pass: Spinning, styrka med kollegorna och två löppass. Funkar det så är det back to normal veckan efter. Men med en viktig förändring; mer mat i form av bättre mellis. That’s how them guns are made 😉

Jag är en torris. Ja, alltså jag har torr hud och på vintern blir den torrare, stram och kliar. Det kräver extra mycket omvårdnad. Vad gör jag då? Ja det hjälper inte att bara smörja och smörja med feta krämer. Först måste död hud bort. Alltså:

20121026-210715.jpg
Detta är en sockerscrub men saltscrub funkar lika bra. Dessa skrubbar bort och återfuktar. Tillsammans med en bra lotion efter skrubben blir hyn som på en bebis. Ansiktet ska självklart också skrubbas å smörjas men det är en vetenskap i sig där jag nu är ute och irrar. Men just nu har jag i alla fall en bra mask:

20121026-211211.jpg
Efter tvätt och scrub kommer mask och sedan: Voila’! Som en baby!

Jag var även snäll mot håret idag. Jag har riktigt torrt hår och har testat ganska många inpackningar innan jag tillslut upptäckte en som står över alla andra:

20121026-211455.jpg
Revolutionerande och superdryg.

Ja ja, det var ett ytligare inlägg men hela kroppen ska ju må bra, eller hur!

Igår kom den första snön till Stockholm. När jag tränade en kund på Sollentunavallen trodde jag först att det singlade ned skräp men ganska snabbt insåg jag att det faktiskt var snö.

20121026-083726.jpg
Mysigt

Imorse var det alltså dags att leta fram barnens vinterkläder.

20121026-083855.jpg
Lillan har en overall från Reima och Lillemans kommer från Didriksson. De har de bästa vinterskorna för barn, om du frågar mig: Kuoma. Varma och superlätta. Inga klossar som är svåra att gå i. Nu ska jag bara skaffa skor till Storeman (storl 40!) och underställ till alla ungar sen är vi redo!

Ja, det är vad jag skulle behöva idag. Du vet som ett hårt träningspass som rebootar kroppen, rensar bort allt skräp som samlas där när man inte tränar. Idag kommer jag faktiskt köra igång igen men mycket försiktigt med kroppen som belastning. Mer för att öka cirkulationen. Jag tänker inte börja med ett herrejösses-pass då jag har varit sjuk ett tag och har lite hosta kvar även om jag inte känner mig hängig.

Denna dag har jag spenderat på utbildning och går igenom de sista två dagarna i min MI-utbildning (Motiverande samtal). Jag har sagt det förr: Otroligt givande! Jag riktigt känner hur jag växer i min coachande roll. Så användbart bl a i min roll som personlig tränare.

20121025-164018.jpg
Full med verktyg!

Heja mamma!

Bloggen om hur jag ser till att leva mitt liv som jag vill ha det!

Vem är jag?

Jag är 34 år, gift och har 3 barn. Jag bloggar om mitt liv och då det i stort sett består av familjeliv och min träning är det vad bloggen handlar om.

Jag är lic. Personlig Tränare, spinning- och coreinstruktör och älskar löpning. Bland det roligaste jag vet är att hjälpa människor att antingen komma igång med träning och ett hälsosammare liv eller att hjälpa dem bli ännu bättre. Om du undrar något är det bara att fråga; antingen i kommentarsfältet eller genom ett mail till jessica@jatraning.se.

Hoppas du gillar bloggen! Om du gillar den, varför inte prenumerara via bloglovin.com, då kanske fler hittar hit!

Följ mig på instagram

@hejamamma

Kommande utmaningar:

Mitt 4:e Stockholm Marathon1 juni, 2013
Då kör vi!
Stockholm Ultra Marathon4 augusti, 2013
Bislett 24-timmars ultramarathon1 december, 2013
Den stora dagen är här.

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 6 andra följare

bloglovin
Blogg Topplista
Hälsa bloggar
Bloggar av mammor och gravida